Sådan skiftede vi til WordPress – og fik 121 % flere besøgende

MinAdvokat.dk skiftede for nyligt til Wordpress.

Her er en beskrivelse af skiftet.


Vi skiftede fra ren HTML (redigeret i Microsoft Frontpage) til det moderne WordPress. Det var et skifte, der forudsatte et helt nyt design, en masse ændrede URL’er, manuel overførsel af alt indhold, redirects og en masse andet.

Samlet set tog arbejdet med et skifte fra Microsoft Frontpage til CMS i form af WordPress knap et halvt år. Det kunne vi have gjort hurtigere, men intensiv kvalitetssikring  – samt eksamensperioden for de, der var med til for alvor at overføre websitet – forudsatte et langt og tungt træk.

Et billede siger på mange måder mere end tusinde ord. Herunder et billede af det gamle website på MinAdvokat.dk:

forside af minadvokat

Tryk for stort.

Og herunder får I så et billede af den nye forside:

forside af minadvokat nyt website

Tryk for stort.

En ting er hvordan, det ser ud – en helt anden ting er, hvad det har medført for vores website, dets brugervenlighed, fleksibilitet samt ikke mindst synlighed i søgemaskinerne.

Derfor valgte vi at skifte

MinAdvokat.dk har siden tidernes morgen – eller 2003 – været bygget på Microsoft Frontpage. Det var i gamle dage et smart system til at administrere ens website i – der var meget vid adgang til at rette i tekst m.v. Desværre fungerer Frontpage ved, at man redigerer hver enkelte side for sig; skal du ændre et menupunkt, skal det ændres manuelt på samtlige undersider.

Det havde (og har) mange fordele at kunne redigere en webside så intuitivt som var det et word-dokument (WYSIWYG – what you see is what you get) – noget som CMS-systemer i lang tid har haft svært ved at leve op til.

Brug af WordPress gav dog en række fordele, som vi ikke (længere) kunne undvære: Det tidligere website var ikke let at optimere i forhold til Google og at oprette nye sider var ikke en sjov opgave. Ikke mindst fordi de fleste webdesignere stirrede underligt på en, når man sagde, at sitet ikke var i et CMS-system.

Sidst, men ikke mindst, kunne vi ikke split-teste med VWO, Optimizely o.lign. og det var i det hele taget – undskyld os, vi bor i Aarhus – træls.

“Desværre” var MinAdvokat.dk vokset til en størrelse, hvor et skifte til et CMS ikke var noget, der kunne klares på en eftermiddag.

Der var mange undersider, der skulle skiftes over. Og det skulle gøres helt rigtigt, da siden er det, der giver smør på brødet til en del mennesker hver eneste måned.

MinAdvokat.dk var svært at videreudvikle med Microsoft Frontpage – vi var kørt fast.

Noget måtte gøres.

Derfor valgte vi WordPress

Efter at have besluttet os for at skifte, skulle vi vælge vores nye CMS.

Flere blev overvejet:

  • Umbraco
  • Joomla
  • og WordPress

WordPress blev valgt fordi det var anbefalet bredt, og fordi det fremstod som det CMS-system, der gav websitets redaktør størst mulighed for at se teksterne og det færdige layout straks (der var dét med WYSIWYG igen) via “fuldskærms visuel visning”.

Det var et ufravigeligt krav, at tekstredigering ikke skulle ske i “tekstfelter” i et administrationsmodul, hvor man ikke straks kunne se, hvordan den færdige teksts layout kom til at se ud for besøgende. Umbraco og Joomla blev fravalgt på dette kriterium.

At de nøglemedarbejdere, der skulle stå for overførslen, var vant til at arbejde i WordPress og roste det, medvirkede til at gøre den endelige beslutning let at træffe.

Sådan foreløb skiftet

At overføre et website med cirka 100 unikke sider er ikke nogen nem opgave. Det var på grund af denne proces, det endte med at tage knap et halvt år at skifte over.

Tekster:

Alle tekster blev manuelt kopieret over i WordPress. De fik fjernet deres gamle formattering fra Frontpage, da der var masser af unødvendig HTML med. Links blev indsat på ny sammen med underoverskrifter, tabeller og så videre. Der var meget få billeder på siden, og det var derfor ikke noget stort problem.

De fleste tekster er lagt op som indlæg. Få er lagt op som statiske sider. Derudover har vi 5 forskellige custom post types på siden til de mere specielle, heriblandt en ordbog over familie- og arveretlige udtryk.

Redirects:

Nærmest samtlige af de gamle URL’er skulle redirectes. Frontpage bygger på et mappesystem og WordPress med databaser – de to ting spiller ikke sammen. Antallet af URL’er, der ikke skulle redirectes kan tælles på to hænder.

Derfor har vi i dag en .htcacces fil, der ser sådan her ud:

htcacess på minadvokat

Derudover har vi løbende lavet redirects med pluginnet Redirection, når Google har meldt crawl errors i Webmaster Tools:

redirection wordpress

Samlet set er der lavet lidt mere end 100 redirects i forbindelse med skiftet til det nye site.

Effekten af skiftet – i tal

Ved skiftet voksede vores website – af sig selv – fordi WordPress automatisk skaber en række sider (forfattersider, arkivsider og lignende).  

Ved skiftet tredoblede vi dog samtidig antallet af “forsvundne sider”, dvs. sider, der blev linket til, men som gav en 404-fejlmelding til brugere. Det var naturligvis kortvarigt – vi løste det med 301-redirects overalt, jf. ovenfor – men sådanne “crawl errors” er bestemt noget, man skal være opmærksom på, når man skifter platform. Ingen døde links og gamle sider.

crawl errors på juf

Vores 404-sider kom især fra det gamle Frontpage-system, der genererede en masse URL’er:

  • kontakt/index.html
  • kontaktindex.html
  • kontakt
  • kontakt.html

Besøgstal (kunder) før og nu

Nu kommer det rigtigt spændende tal. Har vi så fået flere besøgende ved skiftet?

Ja.

Det her er fra den sidste fulde måned med det gamle website:

maj måned 2013 2

Sammenlign det med den første måned med det nye site: 

juli måned 2013 2

Og her de sidste 30 dage:

sidste 30 dage minadvokat

Det nye besøgstal er kommet uden, at vi har tilføjet mere end et par siders indhold. Vi har ej heller foretaget promovering af sitet (hverken traditionel promovering eller ‘ekstern søgemaskineoptimering’) i forbindelse med skiftet.

Det svarer til 103 % flere besøgende, hvis vi tæller alle besøgende med. Eller 121 % flere unikke besøgende om måneden. Og det er i den første måned før end vi er begyndt promovering og optimering. Lovende!

De mange flere besøgende er kommet fordi:

  • Mere af sitet er blevet indekserbar. Menuen var billeder før, nu er den tekst. Ditto sidebar og mange tabeller. Det er alt sammen indhold, der nu kan indekseres.
  • Sitet er generelt blevet mere brugervenligt. Folk bruger længere tid på det nye website end det gamle.
  • Der er blevet ryddet op i koden, der nu er af bedre kvalitet end tidligere.
  • Sitemap er skabt og Google har langt, langt nemmere ved at crawle siden end før.

Alt dette har medført, at vi er blevet synlige i langt flere søgeresultater – “the long tail”.

Se eksempelvis her, hvor mange sider Google dagligt crawler nu og før – skiftedagen er “det store dyk” midt på tidslinjen. Herefter steg Googles indekseringer mærkbart. De svinger fortsat fra dag til dag, men gennemsnitligt er antallet af indekserede sider landet på et højere niveau:

pages crawled per day

Et nærliggende spørgsmål er naturligvis, om vi har tjent flere penge på det nye site – om flere personer bestiller et testamente, bestiller en ægtepagt, en fuldmagt eller et gældsbrev?

Og her er svaret igen:

Ja.

Antallet af bestillinger har slået månedsrekord for hele året i den første måned efter skiftet. Og vi er først lige begyndt et længere træk med konverteringsoptimering på det nye site.

Hvad så nu?

Det næste stykke tid kommer til at gå med:

  • Hastighedsoptimering – det nye site er større og flottere, men loader ikke helt så hurtigt som det gamle
  • Konverteringsoptimering – dobbelt så mange besøgende er endnu ikke dobbelt så mange bestillinger 
  • Fortsat søgemaskineoptimering – mere indhold skaber den bedste ressource inden for familie- og arveret på nettet i Danmark

Skiftet tog tid, kræfter, blod, sved og tårer.

Men det giver meget mere igen.

Kommentarer på det nye udseende og vores rejse modtages med glæde på Google plus – tak fordi I læste med!

Med venlig hilsen

Ulrik Grønborg og den øvrige redaktion bag MinAdvokat.dk

Vidste du dette?